En artikel hos Sveriges Radio Jönköping berättar, att personalen flyr socialtjänsten.
"Många handläggare slutar - personalomsättningen ökar och ligger nu på över 40 procent och högarna med ärenden som inte blir klara så snabbt som de borde bara växer."
"Antalet anmälningar och ansökningar till socialtjänsten när det gäller barn och unga har ökat lavinartat och mer än fördubblats sedan 2006."
"Men om fyra av tio anställda slutar varje år - hur kan man bibehålla en kvalitet och rättssäkerhet för barnen?"
Cecilia Grefve nämner inte något om kvaliten och rättssäkerheten för oss vuxna? Vi lever i ett land där en anmälningskultur har vuxit fram vilket är en grund till belastningen i systemet. Det är troligen som hon säger, att många av personalen är nyexaminerade socialsekreterare som har dålig erfarenhet. Den erfarenheten har många, alltså erfarenhet av dåligt erfarna socialsekreterare.
Uppdaterat: Cecilia Grefve har fått ett nytt toppjobb. Hon åker runt till olika socialtjänster i landets kommuner för att prata med personal. Men hon borde kanske även prata med brukare eller folk som har haft dålig erfarenhet av socialtjästen? Hur skapar man ett rättsäkert system inom socialtjänsten för vuxna som blir anklagade och baktalade? Ett första steg vore att spela in alla samtal som förs hos socialtjänsten så att man kan gå tillbaka och se om något har utförts fel hos personal. Det är det största misstaget många drabbas av, myndighetsutövning och maktgalna socionomer som kan ställa till det och sen gå hem och sova gott om nätterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar